Parijs - Dakar 2007

Aankomst Lac Rose (Senegal) - 23-02-2007




Berghesracing is terug thuis - 25-01-2007

Na een schitterende reis doorheen Senegal is Berghesracing terug thuis.  We hebben dankzij Steve & Co alle aspecten van Senegal leren kennen, van de verschrikkelijke weg naar Tambacounda tot het luxe verblijf van Jan en Mieke in Saly.  

Mijn taak zit er stilaan op.  Ik wens alle bezoekers te bedanken voor hun steun aan Berghesracing.  Verder de hele equipe van Berghesracing : Steve, Patrick en Kris want zonder hun wisten we anders niet wie te volgen in Dakar en was begin januari maar een kille periode. Ook dank aan alle sponsors die het voor hun mogelijk gemaakt hebben en de groep Dakar reizigers die er een onvergetelijk verblijf van gemaakt hebben.

Ik heb alle moeite van de wereld gedaan om Steve te kunnen betrappen op een belofte om volgend jaar terug aan de start te staan maar tot op heden blijft hij het steeds hebben over 'volgende keer' ipv 'volgend jaar'...  We zullen zien maar kunnen alvast beginnen hopen.

Mag ik vragen dat alle Dakar reizigers hun naam, adres, telnr en e-mail adres doorsturen naar info@dejonckheere.be, dan maak ik er een lijstje van en zorg ik dat iedereen een overzicht krijgt van de foto's.  Aan wie foto's heeft vraag ik dringend om die per mail door te sturen.  Als er teveel zijn kan je mij mailtje sturen, dan geef ik adres van server waar ze geplaatst kunnen worden. 

Alvast een voorsmaakje van aan de Lac Rose (foto sebastien lebreton) :




Après Dakar in The Senegal Residence - 22-01-2007

 Hey beste Berghesracings-fans...

Ik stel vast dat Nikolas terug in het beschaafde deel van Senegal vertoeft...dus vanaf nu, laat ik weer het woord aan hem !!! Hopelijk kunnen wij genieten van mooie beelden van zijn avontuur met zoon Steve en de ganse crew! 'k ben benieuwd...jullie toch ook ??

Hopelijk heb ik jullie honger naar wat nieuws kunnen stillen ???

Tot een volgende keer !!

Bonpa....

en hier nu 't woord aan onze vriend Nikolas!!  bye bye

De voorbij dagen was het voor ons te druk om live verslaggeving te doen, maar nu het dakar circus terug voorbij is, hebben we tijd voor een korte nabeschouwing.

Gisteren hebben we de triomftocht van Berghesraing rond het Lac Rose mogen mee beleven.  Een onvergetelijke ervaring !  Steve en Patrick heb zich voor de laatste rit nog eens van hun beste kant laten zien.  Een deel van de groep stond hem op te wachten in de duinen.  Ikzelf stond aan de doorgang van het riviertje.  Toen Steve ons in de gaten kreeg duwde hij het gaspedaal nog wat dieper in en nam zowat als enige op full speed de waterplas : met vier wielen van de grond met een landing midden de plas.  Een fransman stond in de buurt en heeft er foto van genomen.  Eerstdaags zouden we die per mail moeten ontvangen. 

Momenteel is Steve de auto naar de boot gaan doen.  Wij hebben zonet ons ontbijt achter de kiezen.  We logeren in www.senegalgolfresidence.com bij de Roeselarenaar Jan Hindrickx en zijn vrouw Mieke.  Dit staat in schril contrast met wat we hier laatste dagen hebben meegemaakt : auto's die bij ons zelfs te slecht zouden zijn voor het autokerkhof, vrachtwagens die hopeloos overladen zijn, busjes die misschien wel 100 man vervoeren, asfalt wegen die zodanig slecht zijn dat je ernaast in de aarde comfortabeler rijdt,... 

Veel tijd om te tikken hebben we niet, we willen nog wat profiteren van het mooie weer, de lekkere temperaturen tussen dertig en vijfendertig graden, deze namiddag een ritje met de quad,...

Nog even wat mooie foto's :

 

 




Rit 15 Dakar Dakar - 21-01-2007

Verbinding: 52 km | Proef: 0 km | Verbinding: 41 km
Totaal: 93 km

 Good morning Berghesracings-friends.....

              today's special : de triomftocht op 't strand van Dakar en rond de Lac Rose ! !

Zout water en champagne

Voor de parade op het strand gaan de meters op nul en krijgt iedereen de kans om de held van de dag te zijn. Deze Grand Prix wordt verreden op twee symmetrische banen naast elkaar over een afstand van 500 meter. De wagens starten in paren, de motoren in kwartetten. Op naar een laatste spektakel aan zee met bochten waar geslipt en gesprongen kan worden.

't is nog niet zeker of het grand prix systeem wordt toegepast, er is sprake dat het terug afgevoerd is en een klassieke Dakar Dakar wordt. Mijn informatie deze morgen was nog altijd "noppes"...straks zien we 't wel op de tv-beelden!

Wat ik wél zeker weet : een verbindingsritje van 36 km (TUSSEN een massa volk) met dan de laatste geklokte 16km van Dakar 2007!..... aansluitend een zegetochtje van 41 km...de jeep de boot op,richting Le Hàvre...en onze, van intense vreugde dronken geworden, jongens met brousse-taxi Jo naar "berghesracingressort in Sally(www.senegalgolfresidence.com). een verdiend-verfrissende duik in 't zwembad met aansluitend een denderend feest met onze ganse,30man-rijke, crew! Relax tot dinsdagvond, want dan 't vliegtuig op, om woensdagmorgen rond de klok van 9h in Ter Duinen aan te komen!.... en....'t begin van een nieuw "werkjaar"!

10h24 : Steve en Patrick maken zich klaar om naar 't strand te rijden!! officiele starttijd 12h45 GMT ! Rechtstreeks te bekijken op tv! (la deux, etc)

 IN IEDER GEVAL ALVAST EEN DIKKE PROFICIAT AAN STEVE-PATRICK-KRIS !!!

Zij hebben terug een schitterende prestatie neergezet. Als écht amateur-team hebben ze regelmatig de loef kunnen afsteken., en hebben ze de thuisbijvers ook adrelanine bezorgd! (thanks).  De groooooote problemen werden door  "de" assistentie van Kris, mét de hulp van échte dakaristen(remember de 444), niet noemenswaardig bevonden!..

Voor onze trouwe site-bezoekers en onze sponsors.:  DANK U ..

Vergeet volgende week niet even te checken....eens de jongens thuis, zal der een lawine van foto's binnenstromen! Jullie horen nog van ons!

 

Nog even herinneren : "Berghe's Racing" steunt ook nog een goed doel!! (zo zijn wij nu eenmaal!) Per AFGELEGDE kilometer gaat er 50 eurocent naar de "Knokse vzw Friends of the Cap" .. Zo draagt Berghe'sRacing ook zijn steentje bij tot het realiseren van een prachtig en broodnodig projekt in Afrika. Met als doelstelling het voorzien van drinkbaar water van CAP SKIRRING in senegal en in BASSIKOUNOU in Mauritanie!( gesupsponserd door Menteam Van Vreckem, Hippo Revue, Antique City, Stoeterij Den Ark en ??? .) Dus onze jongens reden : 7915 kms.... 't wordt een mooi bedrag, nietwaar!

14h3O : Officiele mededing :

                   DEFINTIEF   EIND   CLASSEMENT :

          84  STE PLAATS,   OP 198 STARTERS  !!!!

            25  ste plaats in hun categorie ( 4x4 diesel )

De met mamie thuiswachtende bompa.




Rit 14 Tambacounda Dakar - 20-01-2007

Verbinding: 124 km | Proef: 225 km | Verbinding: 227 km
Totaal: 576 km

GOEIE MORGEN BERGHE'S SUPPORTERS


TODAY'S   PROBLEM... :                      D A K A R 
 vinden!

De laatste "échte" dag!

Van Tambacounda naar Dakar, totaal 576 kms.. De laatste 227 kms als verbindingsroute is voor velen een échte overwinningstocht, vermits de laatste route aan 't strand en rond de Lac Rose niet als étappe wordt gerekend...  eerder een "toetje"voor hen die de duinen-hel gekend hebben!... Ik kan jullie verzekeren dat dit magisch is... De senegalezen zijn een ongelooflijk vurig volk, en langs die lange weg is 't oppassen geblazen, of ze springen zo op je jeep!! Ik herinner mij  nog levendig hoe gorden kinderen en jong-volwassenen destijds aan onze "Saint Bernard du Dakar" hingen als vliegen ....moet je meegemaakt hebben...onvoorstelbaar!

Het wordt vaak gezegd, éénmaal de grens met Senegal bereikt is, is het spel gespeeld. Maar niets is minder waar. Degenen die deze etappe al gedaan hebben, zijn zich bewust van de gevaren die hier nog op de loer kunnen liggen.  Maar vanaf nu is Berghesracing in Dakar uitgegroeid tot een équipe van zowat 30 man/vrouw dus dragen we desnoods de 479 tot in Dakar

Steve en Patrick vertrokken deze morgen uit Tamacounda westwaarts en passeerden Koussana. Bij het volgende dorpje Koumentoum begint de spéciale van 225 km! STARTTIJD 10h53 GMT...(11h53 bij ons)... eerst 69 kms over grind en gemend terrein! Voorbij Payar en in Vélingara is 't kompas richting Dakar! Dus de taak van Patrick is hier terug van levensbelang...Geen verkeerde cap !! Eventjes voorbij Tiél nu op naar Sadio tot in Mbaké waar de laatste 21 kms veranderen in gravel!

De aankomst op deze laatste "ASS" zal een échte verademing zijn! Nu het thuisfront hen gistern uitvoerig op de bivak heeft kunnen verwennen (zie vtm, vanavond)...zullen onze jongens zich "het-paradijs-té-rijk" voelen"!!!De verbindings-étappe over asfalt, via Doiurbel en Thiés brengt hen uiteindelijk naar de "Méridien" in Dakar!

En nu...duimen maar.... Hopelijk geen addertjes onder 't gras! Ik verwacht Steve en Patrick met hun 479, (die nu zn stal begint te ruiken) rond 15h00 GMT binnen!!!  Hen op-de-voet-volgend met argus-ogen...hou ik jullie op de hoogte!

11h28 : Steve aan de telefoon gehad.. Veilig aangekomen aan de "start Spécial", omringd door zn ganse crew... nu nog een goed half uurtje goeie raad en schouderklopjes incasseren...en ze kunnen beginnen! Steve vertelde wél, dat onze vriend Marc Ducheyne, orthopedisch chirurg in 't dagelijkse leven, wat werk aan zijne winkel zal hebben! Nu ja, de familie heeft zo wat een abbonnement bij die brave man! ..    Intussen zie ik dat Koentje Verburgh, gestart om 8h39  reeds over CP1 aan 't enduro'en is! afgeklopt om 10h20...dus 1h41 gereden! Is voor mij zowat een referentietijd ivm Steve! Hun snelheid is sterk te vergelijken!

13h20 : Intussen is Koen Verburgh uit de special...plaats 62..PROFICIAT kerel! , om 12h03gmt en 3h24 in de spécial!!.. dus als er niks tegengaat ....??  de 479 zou tegen 14h30 der ook moeten geraken! Intussen voorbij CP 1 vdbroeck-feryn (1h29),koen wauters(1h26),loix (1h18),... Steve zal ietsje méér nodig hebben, zo te zien! Afwachten!! den bompa zal aan zn dagelijkse siésta NIET beginnen vooraleer zoon Steve aan CP1 is...

 13h45 : Yes..yes..yes..Steve en Patrick binnen in CP1......12h32...1h39 gereden...wat wijst op méér dan gezellig volgen!!! Hopelijk niet té aanvallend..jongens, voorzichtig aub....nog 111km koers...en ... ZE ZIJN DER !!!  tot zo...(na mn verdiende ouwe-mannekes-siésta!)

15h10 : Verdorie...'t gaat er vlug aan toe!! Hebben reeds de finish gehaald : loix 12h58 (2h36), vdbroeck-feryn 13h40 (3h02), wauters 1h52 (3h27), ... Steve ?????

15h27 : VICTORY.....de JONGENS HEBBEN HET TERUG VOOR ELKAAR GEBRACHT !!!!!!! aankomst ASS om 14h17...3h24 in koers !!

Nu nog een triomfantelijke verbindingsrit van 227 kms tot in Dakar !!

ALS DAT NIET VOOR HERHALING VATBAAR IS ???????

Der zal dààr gefeest worden bij "Berghesracing"....VERDIEND...niet ???

Zo, da was het voor vandaag...hopelijk krijgen we vandaag nog foto's doorgestuurd van Nikolasn die nu met zijn ganse "harem" naar Sally aan 't rijden is...

Have a fine evening... Wij horen nog van elkaar..zeker tot morgen, met het ganse verslag van 't gebeuren rond de LAC ROSE...see you ***

Bedankt voor 't volgen van onze jongens...  ik wist écht niet dat zij zoooooooooveeeeeel supporters hadden! Onze Dakar-site werdt zomaar eventje door 4187 bezoekers gevolgd............................... maw...zo wordt je BKH (Bekende Knokke Heistenaar)

randinformatie : Steve en Patrick zijn met hun Toyota jeep geeindigd op een VIJFENTWINTIGSTE plaats in het algemeen classement van hun categorie !!!! met een totale tijd van  85h01min16sec !!

 

 

Bompa

 

 

 

 





Rit 13 Kayes Tambacounda - 19-01-2007

Verbinding: 180 km | Proef: 260 km | Verbinding: 18 km
Totaal: 458 km

Schuiven over de piste

De experts van het schuiven zullen hier de tijd van hun leven hebben! Een parcours over gravel, "name of the game" is je machine onder controle houden. Het teamwork tussen navigators en piloten zal belangrijk zijn hier. Om in Tambakunda aan te komen, moet je ook denken aan het beperken van je snelheid en de juiste wegen vinden tussen de baobabs. 

Als alles goed gaat wacht de "crew" van Berghesracing de 479 op aan de finish en bezorgen hen een onvergetelijk onthaal.Normaal zijn die nu al op weg, vanuit hun Berghesracing-vakantieoord, naar  Tambacounda!

9h30..Juist kleinzoon Glenn aan de telefoon gehad.. Ze zijn met enkele jeeps nu vertrokken voor de rit van 500kms "senegalese" wegen richting "fin de spécial"..Hopelijk komen op tijd aan om Steve en Patrick te  ontvangen. 

Intussen is de 479 al begonnen aan zn verbindingsrit van 180 km asfalt (met grote gaten-overlopend vee-en veel dorpsfeestgedoe)! Hun tracking doet het wéér niet !! Volgens Steve is zijn GPS systeem defek, t! Dus 't zal terug nagelbijten zijn tot de eerste en enige CP1!

Ze hebben het bivak van Kayes op tijd verlaten, trouwens de laatste bivak in Mali. Bij telefonisch bereik zal Steve mij een seintje geven vooraleer hij de special ingaat! Deze 13° étappe begint ten zuiden van het dorpje Goudiri. De 260 kms gaat richting Koussane, om dan pal zuid richting Bokolako te gaan. De eerste 92 kms grintpaden gaan over op laterite! Dan een stukje westelijke richting om CP1(km149) te pointeren in Dianké-Makam! (mogelijkheid tot gas-oil bijvullen) Verder via Diana westelijk naar TAMBACOUNDA...(Aankomst Spécial prognose : 16hGMT)

En nu duimen maar... tot straks!

10h30..Den tracking doet het toch !! zullen we (bij stilstand) maar met  argwaan volgen!..11h04.30 gmt ofte 12h04.30 belgian time start special!

Koentje Verburgh is intussen aan de grote wateroversteek (Fajéme-river) beland.. toch ook een duiveltjehé...zo heel alleen op zn eentje!

11h00 De crew ondertussen aan de lijn gehad!! Anneke vertelde dat ze reeds twee lekke banden reden...het verkeer chaotisch traag is...en ze hopen tegen 15h30GMT aan de in de special te zijn!!!

Steve belde...11h00... Alles meer dan prima...de jeep in perfekt staat en zij hopen veilig tegen 15h3o in Tambacounda aan te komen!! Wie zal der 't eerst zijn ??? onze vrouwkes...of de champions ??

Koen is intussen aan CP1 aangekomen!!!

14h15 : Koen, onze courageuse motard, intussen aangekomen in de bivak !! fantastisch op plaats 60!

Steve aan CP1 om 13h23...maw 2h18 tot CP1, wat der op wijst dat ALLES naar believen loopt! Nog eventjes...en ze kunnen in de armen vliegen van Anneke en Isabelle... Veronique zal ietsje moeten wachten op haren Kris die zenuwachtig wacht in de bivak...!! Of..??? .Kris zal grote kriebels hebben...en proberen OOK aan de "fin de special" te geraken!!! (taxi Broesse ??)

Nog altijd "DE" wedstrijdvraag...wie eerst aande ASS.

..Steve en Patrick, ??? Kris, ??? of "de berghes-racing-crew" ???

Spannend...was ik der maar bij...!!

 Maar toch een leuk kadootje van mijn zoon Steve voor mijn verjaardag, vandaag... .......Alle drie samen...das de kers op mijne taart!!...

14h50 : Loix (327) de grote pechvogel van gistern...binnen om  13h48 gmt...das SLECHTS 3h16 special !! op een 40ste plaats...waw .. Koen Wauters..13h53.. We zijn een klein landje...maar hoop bij al...wij doen 't verdomd goed !!

 't wordt hier warm in Lapscheure... nog eventjes... voelen jullie 't ook ??

15h22 .. Kris aan de telefoon...Met de assistentievrachtwagen pas aangekomen in Tambacounda !! Nu nog eerst voltanken! Hoorde hoe Steve vooruitging..en ziet het niet meer mogelijk naar den arrivée te rijden!!! zal de fles(sen) al koud zetten...en zijn Bremer-koffie-machine aanleggen!!! Ik denk dat dit de énige koerskamion is met een volwaardige expresso-machine aan boord!!!...(had ik met onze Saint Bernard du Dakar in 2004 ook..een "Bremer koffiemachine" aan boord...kwestie van de goeie vrienden te hebben!!niet??))....   ik denk dat Steve "onze" wedstrijd zal winnen!!! Had intussen wél een lekke band...maar ze zijn 't nu al gewend geworden , om snel een wieltje te veranderen!!! hopelijk komt onze "crew" niet te laat!!!!

15h50...nog een paar kms brousse....

15h56...Steve en Patrick BINNEN om 14h56 gmt...3h51 special gereden...

 !!!Algemeen Klassement...opgeschoven naar  84 !!!!

 Terug een prachtprestatie... Anneke met haar 4 jeeps zit nog 20km voor Tambacounda...dus de verwelkoming zal in 't bivak moeten gebeuren... Met de muziek van onze DJ Bart Degraaf...zal der gevierd worden..

Nog één special te gaan....Tamacounda - DAKAR... =: 124km verbinding...225km special...verbinding van 227 km tot in de "Meridien"... De ereronde rond de Lac Rose...das "hun" toetje!!

Maar nog één dag te gaan.... we mogen 't vel van de beer nog niet verkopen vooraleer.... !!! maar de vinger spant de haan!!!

 

Aan allen nog een gezellige avond!.. tot morgen!!!

 Een tevreden Bompa.

 





Rit 12 Ayoun Kayes - 18-01-2007

Verbinding: 110 km | proef: 257 km | verbinding: 117 km
Total: 484 km

Tegen S&P zou ik zeggen : geniet ervan want het laatste zand wordt jullie voor de wielen geshoven.  Terwijl wij in de lucht hangen tussen Zaventem en Dakar mogen zij nog eens in 't zand gaan spelen. 

13h12...(12.12.30GMT).. Steve is gestart !!!

Na een verbindingsroute van 110km, vanuit Ayoun el'Atrous is Steve veilig en wél aangekomen aan de special! Ze konden hun ogen de kost geven, maar het was opletten geblazen en snelheid aanpassen!Het trajekt loopt door bewoond gebied en de organisistie is héél streng in verband met overdreven snelheid doorheen de dorpjes...

Ze reden pal zuid voorbij de ruines van Terenni naar het dorpje Kobenni, waar de start was van de lange special (275km)Ze starten over gemengd terrein en rijden van het westentot het dorpje I-n-Farba. Hier bevindt zich de eerste, en enige CP. De etappeteller staat dan op 138 km en ze hebben de mogelijkheid tot bijtanken!Dan nog even naar het westen en verder pal zuid tot aan Tambakafa over grintwegen!Hier trouwens ook den arrivée van de special en km 257.Vervolgens nog 117 km verbinding zuid-west tot in de bivak vanKayes,..HOPELIJK zonder verder kleerscheuren...of ergere pannes!!

Gistern op Vtm konden we prachtige beelden zien...Zag en voelde je "de" teamspirit ?? ongelooflijk fijn, hé!!Vanavond het vervolg...niet-te-missen!!

Intussen is Nikolas, met Anneke, Veronique en Isabelle ,de kinderen en nog een handvol trouwe supporters (23koppen) met de bus uit Ter Duinen vertrokken naar Zaventem, waar ze nu hoog in de lucht richting Dakar vliegen!

Vanavond arriveren ze in de "privé-rust-bivak" van Berghesracing ( www.senegalgolfresidence.com), waar ze door de gastfamilie Jan en Mieke Hindrickx zullen verrast worden van een spetterende senegalese couscous-avond!!

Morgenvroeg zullen ze dan met enkele jeeps de lange weg aanvatten naar de bivakvan Tambacounda, waar onze kampioenen voor 't eerst hun tentje zullen delen met vrouwlief! De anderen zullen, in hun slaapzak de prachtige sterrenhemel kunnen bewonderen...en mijn kleinzoon Glenn kennende...zal der wel een kampvuurtje branden!! 

 Nikolas beloofde ons "life-foto's" door te sturen...

 13h36...Steve is al deftig aan 't cruisen...cross fingers !

1345...shit..shit...volgens tracking zou ie stil staan !!!!! Zou der dan toch een probleempke zijn ?? ik wacht zenuwachtig af..en kijk of 537, Roland Hoebeke hem aub niet voorbijsteekt...want da zou op problemen wijzen!!  allen duimen!!

Onze bruggeling Koen Verburgh (121) is intussen om 13h22 CP1 voorbij..dus had 2h20 nodig...Als de tracking van Steve zou defekt zijn ??? ('tis te HOPEN) ..zou Steve VOOR 17h aan cp1 moeten staan! Had zopas Kris aan de lijn..volgens hem was de jeep piccobello ...hij verwees wél naar de soms mankerende tracking...Kris is met zijn assistentievrachtwagen halfweg Kayes, maar wél over een andere route!

 oef---OEF...DIE VERDOMDE TRACKING heeft ons wéér bij ons kl... verdorie

Steve nam CP1 om 14h30 GMT, maw 15h30 onze tijd!!Kris zat ook al met zn handen in 't haar... MAAR GELUKKIG...DE 479 DOET HET OP EEN GEZELLIG TEMPO.. namelijk CP1 in 2h17..wat vergelijkend met dezelfde kapaciteit een mooi gemiddelde betekend!! CP1 op plaats 85, na een start op 83..Wij kijken uit naar de tijd bij aankomst.. deze listing is dan ook onze enige houvast !!

INTUSSEN is Koen VERBURGH binnegekomen om 15H49...EEN PRACHTPRESTATIE..een etappeplaats op 68 in 4h42

479 is BINNEN om : 16h37 GMT...17h37 bij ons !!

Steve en Patrick staan bijna al met één voetje aan de Lac Rose...Nog TWEE secials te gaan !! en...morgenavond ... staat Bergehsracing zo al een beetje op zn kop

YES...YES...YES;;; onze jongens zijn binnen!!!!! OM 16h37..met een tijd van 4h24min... WEERAL een mooie prestatie..

Nu nog een goed uurtje verbindingtot de bivak, en ze kunnen met Kris een flesje breken!!

Intussen een telefoontje van Anneke gehad...Ze zijn wél geland in Dakar!! de "crew" van Berghesracing zal zich niet vervelen!!!  't is der 36°C.. Ik zie ze al in 't zwembad springen!

17h45..Juist zoon Steve aan de telefoon gehad... alles verloopt schitterend..de wagen ok...en zijn benen door de aanrijding doen het nog altijd!! hij kan lopen, al is't aan 't manken weg...Gelukkig heeft ie een hele pak "voltaren"..

 ZO een spannenede dag is voorbij ! Nog TWEE dagen te gaan..en onze jongens kunnen verdiend hun ereronde van de Lac Rose rijden!

Vanavond zeker kijken naar Koen in Dakar...

Mijn taak zit erop voor vandaag..en de thuiswacht kan rustig een aperitiefje drinken

 

Have a fine evening...be happy

 

 

Bompa

 




Rit 11 Néma Ayoun - 17-01-2007

Verbinding: 280 km | Proef: | Verbinding:
Totaal: 280 km

Vandaag weinig te beleven (er kan eindelijk nog eens gewerkt worden :-)), verbinding van 280 km.  Zal echter waarschijnlijk ook geen lachtertje worden voor de 479 : drukke 'weg' met verkeer dat niet weet wat links of rechts is, kinderen die baan oversteken en vragen naar alles en nog wat (en als het niet krijgen proberen zelf te nemen), ...

Vandaag stond er trouwens redelijk wat info over Verbrugh in het Nieuwsblad. Zijn ketting is in zijn wiel geslaan, motor op de grond gekwakt, grote benzinetank gebroken en alle benzine op zich gekregen en in zijn gezicht.  Gelukkig niet ontvlamd maar echt gezond is het niet.  Hij loopt er groggy bij maar is onder handen genomen geweest door medische ploeg en Nederlanders hebben aan zijn moto gewerkt terwijl hij eindelijk eens 6 uur kon slapen.  Ik ben overtuigd dat hij gaat doorbijten tot in Dakar maar zal net als zijn vorige deelname tot onder zijn tandvlees gegaan zijn.  Hij heeft heel wat problemen gehad met zijn motorfiets, daardoor veel sleutelwerk, nog minder slaap en dat gaat doorwegen naar het einde toe, maar hij komt er wel. 

Nog een mooie anekdote.  Uit de tijd dat we samen de Malgré Tout in Frankrijk reden weet ik dat Koen zowat geen woord Frans spreekt en ook geen Engels.  Illustratie hiervan stond in het Nieuwsblad.  Een verantwoordelijke van de moto's kwam aan Koen zeggen dat hij zich moest melden of dat hij anders uit de wedstrijd zou gezet worden.  Koen antwoordt : "Oui".  De man keert zich om en als hij 10 m ver is vraagt Koen aan de journalist : "Wat heeft hij gezegd ?"  Hilarisch !  Conclusie in het Nieuwsblad : Sire, er zijn nog Flandriens !

Vanavond trouwens allen kijken naar Koen in Dakar op VTM om 23.30u want onzen Steve komt erin al mankend en zal zijn verhaal doen van eergisteren (zie hier http://www.berghesracing.be/index.php?itemno=23)

De site draait trouwens op volle toeren, momenteel tussen 300 en 500 unieke bezoekers per dag en tussen de 20.000 en 25.000 hits per dag.

Er staat een schitterende fotoreeks online die via Kris bij ons is geraakt : http://www.berghesracing.be/album.php?albumno=8

22:06 Ik ben aangekomen in Hotel Ter Duinen en geef mijn internet fakkel door Bonpa Yves.  Tot binnen enkele dagen uit Dakar.  Nikolas

 

22.09 Bonpa neemt de uitdaging aan, en zal proberen 't evengoed als onze NIKOLAS te doen....Geef hem wat  krediet.

have a nice draem..  see you tomorrow




Rit 10 Néma Néma - 16-01-2007

7:10 Minder goed nieuws ontvangen uit Néma.  S&P zijn pas om 0.14h in het bivak aangekomen en hebben de voorbrug kapot gereden.  Men heeft 9 uur tijd om een nieuwe te steken maar dat zal wel lukken.  De mannen van Maldegem zijn in het bivak geraakt en zullen helpen sleutelen.  tarttijden staan voorlopig nog niet online op www.dakar.com.  Ik ben er niet deze voormiddag maar rond 13 u mag je een update verwachten.

Verbinding: 10 km | Proef: 366 km | Verbinding: 24 km
Totaal: 400 km

Vandaag staat de alternatieve etappe Néma Néma op het programma.  Of dat echt een cadeau is zal nog moeten blijken.  Het profiel van de rit slaat echter terug goudgeel uit wat betekent dat onze mannen nog een laatste keer (letterlijk) in 't zand mogen buiten.  Midden de étappe zit er een stuk van 100 km zand, zand en nog eens zand in.  Stel je voor dat je in Oostende vertrekt en naar Ternat naar den Ikea moet en er geen autostrade ligt maar een stuk zand dat nog veel losser en fijner is dan 't strand waar we die grandiose party van Berghesracing hebben beleefd !  Geen lachertje dus, maar ze slaan er zich wel terug door.

14:37 Berichtje via Yves VDB : Zojuist Kris aan de telefoon gehad!!! (13h30) Steve zou, (gisteren) op eigen krachten aangekomen zijn... Had de voorkardans afgekoppeld en is zo al sukkelend (héél erg sukkelend) in de bivak gearriveerd zijn. Kris, en de mannen van Maldegem en uiteraad Steve hebben véél gesleuteld.. (nieuwe differentieels..enz) en ze doen voor 't ogenblik heel voortreffelijk.Om 12h49 op cp1..en zelfs àl een paar plaatsen vooruitgeschoven! Dus de (zee)wind zit weer zo'n beetje in hun broek!  Als de pechduivel nu geen roet in 't eten gooit...kan jij hem, (mn zoon Steve), een dikke knuffel geven binnen drie keer slapen! maar dan in de plaats van "de bonpa"

14:58 Zonet even www.dakar.com gecheckt : de 479 is als 106de gestart om 10.55 en is aan CP1 als 99ste gepasseerd om 13:49.  Momenteel zitten ze net voor CP2 en hebben intussen al het zwaarste zand achter de rug, dus heel laat gaat het dit keer normaal niet worden.

21:45 Nog wat cijfertjes : CP2 om 15.05 als 92ste, finish om 16:45 als 92ste en 88ste algemeen op 110 wagens die aangekomen zijn tot op heden. Koen Verbrugh kwam als 92ste over de finish en staat nu 95ste algemeen.




Toeval, geluk of hulp van hogerhand ? - 16-01-2007

Zowel Yves als ikzelf hebben zonet via telefoon en ongeloofelijk verhaal te horen gekregen dat recht uit een thriller zou kunnen komen maar dan met het einde van een sprookje.  Geniet mee zou ik zeggen (uitgetikt door de bonpa) :
Onze jongens waren er terug wéér helemaal bovenop... Hun volhardend vechten heeft hen uit het zwarte gat gesleurd... Dit ...én de hulp van ?????  Zouden wij dan toch een speciale engelbewaarder hebben ???
De sfeer kan onmogelijk nog kapot....  de Lac Rose ligt héél dichtbij.
Moesten jullie straks TV-beelden zien van Steve ...niet ongerust zijn...alles is OK...OK..
Gisteren vooraleer de groooooooote technische problemen hen parten speelden, die fameuse laatste 15 km, Waren Steve en Patrick met hun "479" samen met een vijftiental andere Dakaristen vastgelopen in zo'n onmogelijke zandput-situatie..
't was scheppen, trekken en vloeken.. Steve was buiten zijn jeep toen er plotseling uit het niets een collega-jeep kwam afgestormt...
Gelukkig "mul" zand...precies talkpoeder! Steve werdt overreden door Shinozuka die nog eventjes een goede tijd wou neerzetten maar niet gemerkt had dat Steve met zijn hoofd onder de Toyota lag.  Resultaat : kruisbanden van knie en voet verrokken...maar... geen erg...een uurtje oplappen door de medische dienst... en onze chef-kok kon terug achter 't stuur!
Dit verhaal, omdat er camera's dit zouden gefilmd hebben...Steve verzekerde mij dat nu alles kits is..en wil niemand ongerust maken!!
Nu onze TWEEDE  "angel-history"
De voorbrug was volledig naar de knoppen! Steve had de voor-kardans al uitgeschakeld ... maar het was onmogelijk om maar een paar metertjes vooruit te kunnen kruipen !
Uitgeblust...op de bodem van "het" zwarte gat...Hun Dakar was voorbij... weer een ontgoocheling rijker !!
Toen verscheen plotseling uit het niets... "onze" oude SAINT BERNARD DU DAKAR...Steve dacht aan hallucinaties van pure uitputting !!
ECHT WAAR...
Weet je nog???, onze Man-koerskamion, (DE 636-) -waar ik, (bonpa Yves) in 2004 mijn zoon assisteerde in zijn laatste quad-dakar!!
Wél...DIE STOND OP TWINTIG METER VAN STEVE...
Die ouwe, maar prachtige koerskamion had Bergehsracing in 2005 verkocht aan een Tunesische dokter (die der een paar rally's mee deed)!  Die man verkocht hem vervolgens aan een ouwe Mauretaanse Dakarist, die als hobby, gewoon de pistes van de huidige Dakar 2007 aan 't volgen was buiten koers !!!
Dus de "Saint Bernard du Dakar" heeft vervolgens Steve en Patrick aan de lijn verder getrokken tot aan den arrivé, waar Steve dan op eigen sterk gehavende kracht, met drie platte banden, over de meet een tijd pointeerde van meer dan 14 uur hors piste!
Kan je de ongelooflijke emoties van Steve en Patrick indenken ??? Nee toch...
Der zijn overvloedig traantjes gerold...da kan ik jou verzekeren! Je zou voor minder, hé!
Steve kon zich prepareren op de volgende dag...vandaag dus...waar hij een prachtig resultaat kon neerzetten met de glimlach!
En dit alles OOK NIET TE VERGETEN door de enorme inbreng in hulp en onderdelen van de mannen uit Maldegem. De mannen van de speciaal ontworpen Buggy van ZOETAERT-CLAEYS, de 444, die spijtig genoeg al een paar dagen uit koers was!
Zij volgden "buiten koers" met hun ganse hebben en houden de Dakar-karavaan langs de assistentiewegen.
De mannen van MALDEGEM hebben met een niet-in-te-schatten inzet, onze mannen geholpen om de draad weer te kunnen opnemen. Zonder hun hulp zat Berghesracing in zak en as!!  Is dat geen Dakar-verhaal om "U" tegen te zeggen ??? Team Zoetaert Claeys, ik, bonpa Yves en het ganse team zullen U eeuwig dankbaar zijn...Een prachtig voorbeeld voor velen!!!
Zo, Nikolas.. da was nu eens een verhaal hé...  Vertel het voort...niemand zal 't geloven... Maar...Steve heeft foto's als bewiijs...die volgen nog!
Maak een fijne reis naar Dakar, samen met onze andere 23 medesupporters, zorg goed voor mijn kleinzoon Glenn en ons Anneke en kom allen veilig en gelukiig weer thuis!!!
Bonpa Yves
Hier een foto van de 636 in voreger tijden.  Le Saint Bernard du Dakar heeft uiteindelijk ruim zijn diensten bewezen.



Rit 9 Tichit Néma - 15-01-2007

Eindverslag gisteren : Steve is om 1:36 in het bivak gekomen, heeft dus redelijk wat in 't donker gereden en als 89ste over finish gekomen.  Mijn rekensommetje zat er dus toch niet zo ver vandaan.  Het algemeen klassement is niet meer bijgewerkt en dus geen klassering gekend van Steve en Patrick voor 't moment.  Koen Verburgh had slechte dag achter de rug.  Hij verloor zowat 3u15 door benzinetekort en verliest zo hoogstwaarschijnlijk de strijd voor beste Belgische motard.  Hij is als 117de over de finish gekomen en staat nu 92ste algemeen. 

Verbinding: 0 km | Proef: 494 km | Verbinding: 3 km
Totaal: 497 km

Speuren naar de route

Deze grote brok woestijn lijkt moeilijk te verteren. We zijn hier op één van de klassieke proeven van Dakar. Tichit - Nema, opnieuw opgenomen in de rally maar verbeterd. Herkenningspunten zijn zeer zeldzaam en liggen ver uit elkaar, de beste navigators zullen hier hun zegje kunnen doen. Voor de anderen, "Plan B", met name de juiste bandensporen zoeken en volgen. Aankomen in Nema met daglicht is een overwinning op zich, want als de avond valt lijkt alles dubbel zo lang te duren.

Vandaag kan Berghesracing wat uitslapen, ze moeten pas om 11:02 aan de start staan.  Terug een zware klassieker met heel wat zand.  Morgen staat dan de laatste zware zandproef op de menu van Hotel Ter Duinen (wat wil je met zo'n naam...).  Als ze dit doorspartelen maken we grote kans ze rijdend te mogen opwachten in Sengal.

Vandaag is trouwens het tweede deel van een marathon etappe.  Dit wil zeggen dat Kris er niet was om Steve en Patrick hun tentje op te zetten en de wagen onder handen te nemen. 

11:55  Steve is rustig aan het cruisen richting CP1.  Intussen maken we de balans op van de rit van gisteren : om 5.40 deze morgen waren er 312 voertuigen binnen waarvan 106 auto's, 52 vrachtwagens en 152 moto's.  54 deelnemers zijn nog niet aangekomen waarvan 14 hebben opgegeven.  Er staan nog 124 auto's op de startlijst vandaag.  Backx, één van Verburgh zijn concurrenten voor de Belgische eer lijkt intussen stil te staan kort na de start van de special.

Intussen hebben we via Yves VDB een foto binnen gekregen uit de special van Lissabon.  Via Kurt Keysers hebben we er hele reeks gekregen die je kan vinden via de Photo Library.  http://www.berghesracing.be/album.php?albumno=7 Als alles goed gaat krijg ik er vandaag ook nog een pakketje van op de rustdag.

Donderdagmorgen vertrekt er een hele delegatie richting Dakar om Steve, Patrick en Kris te steunen op de laatste ritten en om hen op te wachten aan het podium.  Wie hen nog een duwtje in de rug wil geven kan een e-mail sturen naar info@hotelterduinen.be Alle berichten worden donderdagmorgen afgedrukt en meegenomen naar Senegal.

15:53 Steve en Patrick vorderen maar heel moeizaam.  Zijn nu iets voor CP1 en hebben +/- 200 km achter du rug maar nog zowat 300 km te gaan.  De zwaarste duinen zijn nu wel wat achter de rug denk ik.  Als we zelfde rekensom als gisteren maken dan wordt het algauw 22 u voor ze uit de special gaan geraken.  Intussen zijn alle VW's uit de top verdwenen met problemen. 

16:42 Om 16:29 zijn ze als 90ste CP1 gepasseerd.

17:51 Verburgh is om 17:38 CP2 gepasseerd.  De Iritrack van Backx en Augustyns blijkt defect want ze lijken achter Verburgh te zitten maar zijn ervoor CP2 gepasseerd. Om 17 u waren nog maar 49 auto's CP2 gepasseerd.  Henrard is sterk bezig en is gefinisht als 13de.

21:10 S&P zijn om 20:45 aks 94ste aan CP2 gepasseerd.  Nog zowat 100 km zand te gaan voor vandaag.

23:00 Nog een paar km en de 479 is in 't bivak en er kan gestart worden met sleutelen. 

 




Rit 8 Atar Tichit - 14-01-2007

Op de rustdag van gisteren Steve even aan de lijn gehad.  Vrijdagavond heeft hij van zijn verdiende Kronenburg genoten.  Zaterdagmorgen zijn ze om 8 u met Didier en Mario beginnen sleutelen en om 14 u zat het werk erop en kon men beginnen met de aperitief.  Enkel wat kleine mankementen moesten gerepareerd worden en het lek aan de voorbrug is hersteld. 

Verbinding: 35 km | Proef: 589 km | Verbinding: 2 km
Totaal: 626 km

Op weg naar de oase

Deze proef heeft verschillende facetten. Het parcours is goed voorzien van markeringen met rotsachtige wegen aan het begin van de etappe; dan voor de enthousiastelingen een dosis zand in het midden van de etappe. Geduld zal het beste advies zijn voor de deelnemers om de beste weg te vinden naar de oase. Het laatste deel zal geen valkuiken meer bevatten, zolang men zijn ogen maar goed de kost geeft. Het panorama dat de deelnemers dan voorgeschoteld krijgen, zal meer dan de moeite waard zijn. De assistentie voertuigen zijn niet toegestaan in Tichit.

18:19 Koen Verburg staat op 21 km van CP3 zonder benzine en moet rekenen op solidariteit van andere motards om aan de bezine te geraken.  Zo moet hij lossen op Backx en Augustijns en verliest hij al ruim 2 uur en is hij verloren in de strijd voor de eerste Belg.

Steve is om 11:18 gestart en om 16:36 CP1 gepasseerd.  Hij is nu zowat in het midden tussen CP1 en CP2 en lijkt er samen te zijn met Feryn/Van den Broeck.  Hij moet nog zowat de helft van de proef doen, het wordt dus een lange dag.  Hopelijk gaat alles goed.  Koen Wauters zou volgens AD Sport website stil staan na CP2.  Als je rekent dat Steve ongeveer dubbel zoveel tijd nodig heeft dan leider De Villers om CP1 te bereiken en dit omrekent voor de hele rit kom je uit op +/- 15 u voor deze rit of een aankomst rond 2 u vannacht.  Laat ons hopen dat het beter is dan deze fictieve berekening.

19:52 Steve en Patrick zitten net voor CP 2 en hebben ngo een 250 km te gaan.  Zitten vlak na Feryn.

22:59 Ze schuiven goed op.  Ze zijn CP3 gepasseerd en zitten zowat halverwege tussen CP3 en finish.  Het zand is achter de rug, enkel opletten voor het kamelengras momenteel. Steve is als 89ste aan CP3 gepasseerd





Rit 7 Zouérat Atâr - 12-01-2007

Verbinding: 4 km | Proef: 542 km | Verbinding: 34 km
Totaal: 580 km

Erbij blijven

Een vol dagprogramma, meer dan 600 kilometers. Er zal niemand zijn die niet onder de indruk raakt van de offroad pistes en de duinen. Hier komen de deelnemers erachter wat "crossing the erg" betekent. En hier zal ook de tussentand nog eens goed door elkaar worden gegooid. Na zes dagen racen zullen diegenen die uit de problemen zijn gebleven de vermoeidheid beginnen te voelen. Deze momenten van vermoeidheid en onachtzaamheid kunnen de deelnemers duur komen te staan. Iedereen zal smachten naar de zwaar verdiende rustdag.

Hopelijk gaat alles goed met de 479 en mogen ze genieten van een welverdiende rustdag.

Door professionele bezigheden ben ik vandaag de hele dag op de baan, maar ik ga toch proberen hier of daar op een pc met internetverbinding te geraken om jullie op de hoogte te houden !

21:31 De dagtaak zit erop, hoog tijd voor een update : Tussen Zouerat en Atar in Mauretanië woeden ook vandaag hevige zandstormen. Er stond zo’n hevige wind dat de organisatie zelfs besliste om de rit van 542 km in te korten tot iets meer dan 407 km. Vooral in de finale van de rit in de omgeving van Atar is het bijzonder hevig aan het waaien. Omdat de helicopters in dergelijk weer niet kunnen vliegen, werd de finish getrokken bij CP2. (bron pitstop.tv)

Steve doet het nog steeds schitterend, vandaag 81ste in special en 78ste algemeen.  Momenteel zijn slechts 111 van de 141 die vanmorgen op startlijst stonden binnen.  Oa Freddy Loix zit met motorproblemen nog in de special en is waarschijnlijk out.  Van de 180 wagens die gestart zijn haalt dus maar iets meer dan de helft de rustdag (en dit is ook de doelstelling van ASO want ze voorzien slechts eten en brandstof voor +/- 50 % van de starters...)

Motard Koen Verburgh rijdt al zowat de hele rally ongeveer dezelfde posities als Steve : vandaag 81ste en 78ste algemeen en nog steeds beste belg.  Hij voelt wel de hete adem van Augustyns in zijn nek die maar 3-tal minuten achter hem ligt.

Via Anneke hebben we reeds update gekregen van Steve : gisteren heeft Steve redelijk wat olie moeten bijgieten in de voorbrug en hoopte dat dit vandaag niet te veel problemen zou opgeven.  De rit vandaag is heel goed verlopen en Steve was al rond 19:40 onze tijd uit de special en om 21:15 in het bivak.  Wel terug een lekke band gereden, de zoveelste reeds... Bovendien heeft hun krik er de brui aan gegeven.  Didier Espeel is al aangekomen in het bivak en gaat morgen samen met de hele equipe de auto onder handen nemen.  Steve ging vanavond een goeie douche nemen en daarna ongetwijfeld een klein feestje bouwen.  Laat ze er van genieten, ze hebben het dubbel en dik verdiend !

Met een tip top in orde gezette wagen kunnen ze dan het tweede deel aanvatten.  Hopelijk blijft alles probleemloos verlopen en mogen we hun vrijdag live gaan bewonderen in Senegal. 

Bij deze zit ook mijn eerste deel erop.   Ik hoop dat jullie er van genoten hebben, ik probeer jullie zo goed als mogelijk in te lichten, ook al is het soms wat zoekwerk om aan informatie te geraken. 

Een aantal mensen hebben mij foto's beloofd van in Lissabon, ik hoop die morgen te ontvangen en ga direct online zetten.

Nogmaals proficiat aan de hele equipe van Berghesracing voor het mooie resultaat in de eerste week !

Nikolas Dejonckheere

 




Rit 6 Tan Tan Zouérat - 11-01-2007

Bericht om 1:54 onze tijd per SMS van Steve : 'Net gedaan met onderhoud te doen ! Nog 2 reserve banden kunnen vinden bij vrienden van de franse tv ! Euromaster is liever lui dan moe ! Morgen de langste etappe 880 km...  Nu vlug slapen want over 5u loopt de wekker terug af !  Hopelijk gaat de storm liggen want is nu wel 8 bf in de bivak.  Ik heb mijn tent vastgebonden aan alles van meer dan 30kg. Groetjes Steve vanuit Tan Tan aan de poorten van de Sahara' 

Verbinding: 414 km | Proef: 394 km | Verbinding: 9 km
Totaal: 817 km

Navigatie

Dit is de langste etappe van de rally. Aan het einde van de dag staan er bijna 1000 km op de tellers! Om te starten aan de lange verbindingsroute naar de grens van Mauritanië zullen de deelnemers vroeg uit de veren moeten. Vervolgens moeten zij zich toeleggen op de navigatie. Een techniek die piloten en copiloten onder de knie moeten krijgen. Voor deze etappe het advies: ga voor economisch.

Vandaag en morgen zou de dakar wel eens beslissend kunnen worden.  Hopelijk blijft alles goed gaan.  Zoetaert is gisteren uitgevallen met versnellingsbakproblemen die men niet direct kan oplossen en men gaat proberen Dakar te bereiken via alternatieve route.

Timing vandaag : 8:29 vertrek verbinding 414 km, 15:03 start special 394 km, wordt dus gegarandeerd een lange dag. Het laatste gedeelte gaat zeker in het donker gereden moeten worden, en laat dat juist het stuk zijn met zand en duinen.  Maak maar alvast een schietgebedje. 

Ik ga er vandaag niet te veel zijn, pas tegen de avond breekt het spektakel los.

Berghesracing heeft weeral iets geleerd : geloof steeds max de helft van wat een hollander zegt : we hadden een deal met Nederlandse persploeg maar hebben tot op heden geen enkele foto gekregen.  Het enige wat ik je kan aanbieden is deze link : http://www.maindruphoto.com/advanced_search_result.php?cPath=1024_1025&numbercompetitor=479&&language=fr

9:53 Er is op dit moment een hevige zandstorm. Dit betekent dat de langste etappe van de rally extra zwaar wordt. De route loopt dwars door duingebied dat voor alle deelnemers al een uitdaging op zich is. De weergoden doen er vandaag een schepje boven op.

21:48 Vandaag even niet in real time kunnen volgen doordat ik niet op den bureau zat.  Steve is CP1 gepasseerd als 121ste om 18:19 onze tijd en is nu net voor het einde van de special.  Dus terug mooi op tijd binnen en klaar voor de zand etappe van morgen.  Verder weinig of geen nieuws van Belgen.  Geen nieuws is goed nieuws ! 

21:58 S & P zijn om 20.44 over finisch gekomen op een mooie 113de plaats.  Dit is al bij al een goede startplaats voor morgen waardoor ze hopelijk niet al te veel in 't donker in de duinen zitten.  Algemeen schuiven ze op naar de 91ste plaats. 

De volledige lijdensweg van de Dakarvrienden met hun Audi TT is hier te vinden : http://www.dakarvrienden.com/verslag.html 


Nikolas Dejonckheere




Rit 5 Ouarzazate Tan Tan - 10-01-2007

Update rit 4 : Steve was om 21:52 onze tijd uit de special op een 123ste plaats en staat nu 99ste algemeen.  Om 00.53 was hij in het bivak waar ze nog wat kleine zaken hersteld hebben.  Oa de carossorie van de wagen was aan het los komen en ze hebben een velg kapot gereden.  Steve is om 3:20 in zijn bed gekropen en heeft mij nog een SMS gestuurd dat het hele zware rit was.  Amper drie uurtjes slaap stonden vannacht op het programma.  Om 8:59 moeten ze vertrekken aan de verbindingsrit en om 11:49 beginnen ze aan de special.  Kris heeft me nog gebeld.  Ze waren net vertrokken uit het bivak en hebben 700 km voor de boeg.  Sfeer is opperbest. 

Om aan te duiden hoe zwaar de rit was gisteren : achter Steve zaten nog 50 wagens in de special.  Zoetaert was volgens site dakar om 1:30 nog niet uit de special.  Volgens Kris zou hij pas deze morgen aangekomen zijn in het bivak en mocht hij zonder slaap terug vertrekken.  De vrachtwagen van Essers, assistentie van Jacky Loomans en Joel Smets heeft 4 lekke banden gereden en ze hadden er maar twee mee.  Ze konden rekenen op de gulheid van Roland Hoebeke voor nog een reserveband.  Op de assistentievrachtwagen waarin Kris meerijdt zijn slechts 2 van de 7 wagens aangekomen deze morgen !

Verbinding: 170 km | Proef: 325 km | Verbinding: 280 km
Totaal: 775 km

De wielen in het Atlas gebergte.

Dakar heeft in het verleden al drie keer de rit van Ouarzazate naar Tan Tan afgelegd. Maar deze route is nieuw. Op deze proef krijgen de deelnemers een smaaktest van het Atlas gebergte, een feest voor de ogen. De trucks zullen een andere route nemen die enkele kilometers korter is. Over het algemeen is het landschap spectaculair, een maanlandschap: een mix van de Ventoux en de Izoard voor de kenners.

Zand, stenen en duinen. Mauritanië zal een bepalende factor worden voor de stand in de rally. Degenen die hier heelhuids aankomen hebben alle kans op het vergaren van roem. Maar het is ook een plaats waar alles verloren kan worden. Dit koninkrijk van duinen en offroad in het hart van de Sahara is de plaats voor de navigators om hun kunnen te tonen.

Vorig jaar was dit een rit waar Patrick en Steve een mooi resultaat neerzetten en zonder problemen het bivak bereikten.  Laat ons hopen dat ze dit kunnen herhalen.

9.09  Er zitten nog 6 deelnemers op de spécial van gisteren waarvan 20-tal wachten op bezemwagen !  Steve en Patrick op weg naar start special 5, alsook Zoetaert die nog in wedstrijd blijkt te zijn. 

12:58 Steve is momenteel tussen CP1 en CP2 en is op CP als 116de.  Koen Verburgh is CP3 gepasseerd en staat 93ste en is rijdt schijnbaar probleemloos. Zoetaert met de Audi TT Buggy is nog op weg naar de special.  Roland Hoebeke, de redder in nood van Steve, volgt er kort achter en is dus ook nog in koers.  Essers is juist voor de dealine van 11u in het bivak aangekomen en direct weer vertrokken.  Met wat geluk is Steve tijdig in het bivak en kan er wat gerust worden want donderdag en vrijdag gaat de Dakar naar zijn hoogtepunt en is het al zand wat de klok slaat.

14:22 CP 2 is gepasseerd maar klassering staat niet opline op site www.dakar.com.  Steve zit nu kort achter Wauters en Feryn.  Zoetaert zou om 14:08 onze tijd toch de start genomen hebben.  Het wordt een lange dag voor hun !  Momenteel niet te veel voor gaan op Iritrack, heeft nogal kuren blijkbaar.

16:51 Koen verburg rijdt heel regelmatige wedstrijd, is 93ste uit etappe gekomen, staat 88ste algemeen en is al halverwege de verbindingsrit.  Steve is om 15:46 onze tijd CP3 gepasseerd als 126ste, amper 10 minuten achter Wauters en Feryn.  Intussen moet hij wat vertraging opgelopen hebben want Wauters is intussen net uit de special als 85ste en Steve moet nog zowat 90 km.  Met wat geluk is hij vanavond op tijd voor het avond eten...  Minder goed nieuws van Zoetaert, volgens de site dakar en Iritrack zouden ze CP1 nog niet gepasseerd zijn.  Hopelijk is dat vals alarm.

17:24 Steve heeft blijkbaar de rechter pedaal terug gevonden en schiet terug vooruit.  Terug bandje kapot gereden ?  Bericht aan al wie naar de rustdag gaat : graag een reservebandje meenemen want hij rijdt nu al op zijn banden die voorzien waren voor na de rustdag.

19:22 Terwijl ik mijn avond eten aan het binnen slokken was, zijn Patrick en Steve om 18:18 onze tijd over de meet gekomen.  128ste in de special en 100ste algemeen.  Terug lekke band gereden, dit keer na CP3 en zo half uur verloren.  Steve klonk heel opgewekt, rustig en blij aan de telefoon.  Ze kijken uit naar de volgende dagen en de duinen.  Morgenavond gaan de zandbanden eronder en mogen ze zandkasteeltjes gaan bouwen.  Auto gaat perfect, er leek weinig te doen vanavond dus een goeie drinken en allemaal vroeg in bed want er staat nog 1397 km op het programma voor de rustdag, waarvan 936 km special en voor het overgrote deel zand, zand en nog eens zand.

Minder goed nieuws van de mannen van Maldegem, ze lijken op de terugweg naar Ouarzazate, hoogstwaarschijnlijk samen met hun assistentievrachtwagen.  Game over dus.

Nikolas Dejonckheere





Rit 4 Er Rachidia Ouarzazate - 09-01-2007

Verbinding: 96 km | Proef: 405 km | Verbinding: 178 km
Totaal: 679 km

Duinen langs de hele horizon.

Een eerste les in uithouding. De tweede Marokkaanse proef is een lange proef en boven alles zeer gevarieerd, zoals de hele Dakar 2007. Voor de minder ervaren deelnemers zal dit de tijd zijn waarop de omvang van het avontuur duidelijk wordt en zullen ze hun eerste "thrills" meemaken. Dit is ook het moment waarop de deelnemers worden geconfronteerd met de vele valkuilen van Afrika. Prioriteit van deze dag: laat je niet meeslepen.

Met Berghesracing loopt alles perfect, wagen loopt perfect en de sfeer is opperbest.  Steve ondervindt echter nog steeds de nadelen van de lekke band in Portugal : in Marokko is hij laat kunnen starten, zit constant in het stof en kan daardoor heel moeilijk inhalen en zo plaatsen winnen.   Steve wacht kwijlend de duinen af waar hij met zijn ervaring en met minder stof de concorrentie de loef kan afsteken.  

Intussen zijn we al één Belg uit koers verloren : Albert Vanierschot, de snelle interventie van Koen Wauters heeft electrische en turbo problemen gehad en is buiten tijd binnengekomen en uit wedstrijd gezet.

De site draait intussen op volle toeren : dagelijks komen er zowat 50 nieuwe bezoekers bij, gisteren zaten we op bijna 250 bezoekers per dag.   Steve was intussen in alle drukte de sponsors vergeten online zetten maar dat is via Anneke en Glen nu toch in orde gekomen.  Bezoek de sponsors op http://www.berghesracing.be/sponsors.php  Onze excuses als er in alle drukte toch iemand vergeten is.

10.56 Eric Palente is al in de eerste kilometer gevallen en is door de medische dienst terug gebracht naar Er Rachidia per helicopter.  Het was Palente zijn 5de deelname en reed met ondersteuning van Honda Wim Motors uit Aalter

11.38 Steve is begonnen aan de special van 405 km.

12:41 N°444, ZOETAERT/CLAEYS - BUGGY AUDI, SUPER PRODUCTION
Après avoir tordu une barre de direction au km 75 de la spéciale, l’équipage belge Werner Zoetaert-Stefaan Claeys sont en pleine réparation mais pensent pouvoir rapidement repartir.
Roland Hoebeke blijkt volgens Iritrack stil te staan bij Zoetaert voor assistentie.

14:13 Steve is al goed 170 km ver en nadert CP1.  Koen Verburgh is volgens Iritrack reeds CP1 gepasseerd maar staat nog niet in het klassement.  Het blijkt een zware dag te gaan worden, heel wat motorrijders zijn gevallen, blijkbaar worden ze wat overmoedig of de vermoeidheid begint toe te slaan.

14:42 Jacky Loomans en Joel Smets hebben een steekas over gereden. Brute pech dus want nu moeten ze wachten op de assistentiecamion van Noël Essers die anderhalf uur na hen is gestart. Het zal dus laat worden vanavond, maar zolang het maar bij een steekas blijft is het goed. Loomans staat stil net voor CP1, ongeveer halverwege de special, Steve gaat er zo dadelijk passeren.

15:00 Zonet is op www.dakar.com het bericht gekomen dat er dit jaar opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt.  Elmer Symons, piloot moto nr 107 was bij een val aan km 142 op slag dood.  De 29-jarige man deed voor de eerste maal mee aan Dakar en stond op een 18de plaats.  Medeleven aan de familie.

16:02 Drukke dag vandaag ! Zoetaert blijkt weer te rijden, Feryn heeft cardan kapot, Loomans heeft reserve steekas gekregen van Nederlands team en is terug vertrokken, Steve en Patrick zijn net CP1 gepasseerd en lijken nog steeds zonder problemen te rijden. Loix en Henrard zijn aangekomen binnen top 25.

16:51 De 479 is als 144ste CP1 gepasseerd.  Verburgh uit special als 105de.

19:26 Als we Iritrack mogen geloven staat Steve bij CP2, midden de duinen dus.  Veel beweging zit er niet dus weet niet of we Iritrack mogen geloven, laat ons hopen dat alles ok is.

21:51 Steve is op enkel km's van het einde van de special.  Er staat hen nu nog een slopende verbinding van 178 km te wachten vooraleer ze hun slaapzak terug zien.  Voor Zoetaert ziet het er niet goed uit.  Ze lijken stil te staan aan CP1 met in hun buurt Roland Hoebeke.  Morgen staat terug heel wat verbinding op het programma en een special in het Atlas gebergte die zich als vrij snel aankondigt. 

22:11 Steve zonet via telefoon gehoord.  Eerste 200 km waren perfect, maar daarna kwamen de duinen rond 17u en was het heel zwaar navigeren.  Volgens Steve zaten er wel 50-tal vast en aan het rondrijden.  Wagen gaat goed en mankeert niets, hoort enkel iets rammelen maar zal wel niet erg zijn zegt Steve.  Steve is binnengekomen als 121ste en kan daardoor morgen terug iets beter starten.  De spirit zit erin en Kris zal Patrick en Steve wel wat oppeppen met een verse koffie (of iets sterkers) in het bivak.  Berghesracing sluipt op zijn kousevoeten de top 100 binnen en staat momenteel op 96ste plaats en heeft tot op heden straftijd kunnen vermijden.  Ter info : vorig jaar was dit eveneens een zware rit en kwam Steve heel wat later binnen en stonden op ongeveer 150ste plaats.  Verslagen van vorig jaar kan je hier nalezen : http://www.berghesracing.be/2006/route.php  Daarin zal je ook zien dat het morgen normaal een stuk gemakkelijker moet gaan.

Van zodra we nieuws hebben zetten we het direct online !

Nikolas Dejonckheere




Rit 3 Nador Er Rachidia - 08-01-2007

Verbinding: 205 km | Proef: 252 km | Verbinding: 192 km
Totaal: 649 km

Tollende hoofden

De "start of the business" is zeer moeilijk. Vooral wat betreft de navigatie. Op het eerste deel van de proef zijn er zeer veel navigatie moeilijkheden met veel veranderingen van richting. Een doolhof van paden. Zelfs als je uit dit labyrint komt, mag de aandacht niet verslappen. Hoewel de rotsachtige bodem geschikt lijkt om hoge snelheden te halen, zullen de vele rivierbeddingen de deelnemers snel terug in de realiteit brengen. Oppassen dus!

VERSLAG RIT

Nog een berichtje van Steve per SMS van gisterenavond : 'The point of no return ! We zitten op de boot naar Afrika.  Vandaag moeilijke dag gehad, wieltje afgereden waardoor we morgen pas op 168ste plaats mogen starten wat meebrengt dat we pas om 12h43 kunnen van start gaan.  Laat ons hopen op veeeeel zand !  Maar de roadbook vertelt heel veel DANGER en TRES MAUVAIS !  Groetjes Steve en Patrick'

12u38 per SMS : 'Sta aan de start van de spécial.  We gaan op eieren rijden ! Duim maar met heel Vlaanderen'.

Het Iritrack systeem blijkt dit jaar minder mogelijkheden te hebben dan vorig jaar.  Je kan maar heel moeilijk uitmaken of de wagens stil staan of rijden.  Hopelijk komt hierin nog verbetering.  Bovendien blijkt het Iritrack systeem met vertraging te werken. 

16u02 Steve is CP1 gepasseerd als 161ste, Zoetaert als 151ste.  Vanierschot is niet terug te vinden op Iritrack en is ook CP1 nog niet gepasseerd.  Bruggeling Koen Verburgh is intussen uit de spécial met zijn moto als 111de en staat 89ste algemeen.

Steve en Patrick zijn als 148ste uit de special en staan nu 109de algemeen.  Zoetaert is ook uit de special op 123ste plaats en staat nu 140ste algemeen.

Morgen staat een eerste lange special van 405 km op het programma met al een eerste stuk zand.





Rit 2 Portimao Malaga - 07-01-2007

Verbinding: 15 km | Proef: 60 km | Verbinding: 425 km
Totaal: 500 km

PAS OP: ravijnen!

Dit terrein zou geschikt zijn voor trekking of een heat in de world mountain-bike championships: welkom in de bergen! Het parcours is een martelgang. De bodem is vrij hard. Piloten zullen het rustig aan moeten doen als het parcours nat en spiegelglad is. Een verkeerde beweging op deze "WRC type" route en de duik naar beneden kan wel eens ernstige gevolgen hebben. Het is veiliger om deze etappe rustig aan te doen. Na de lange verbinding tot Málaga, kunnen de vermoeide lijven rusten tijdens de overtocht.


Bij aankomst op het Afrikaans continent wordt de rally een uithoudingsproef. Alle ingrediënten die de Dakar zwaar maken zijn in ruime mate aanwezig. De meeste deelnemers zijn nog fris, maar de deelnemers met minder ervaring lopen het risico het niet lang vol te houden. De moeilijkheidsgraad van de navigatie doen menig hoofd tollen en een goede techniek om de duinen te beklimmen is onmisbaar. Een klein extraatje in 2007: een sportief bezoekje aan het Atlas gebergte

Steve en Patrick zijn vandaag als 166ste aangekomen. Ze hebben even een muurtje getikt en de band is van de velg geduwd, dus wiel te vervangen.  Daardoor heel wat tijd verloren.  Ze staan nog steeds 106de algemeen, net voor Albert Vanierschot.  De mannen van Maldegem met de Audi TT zijn even een ravijn in gedoken en zijn pas 172ste gefinisht. 

Kris heeft nog het nazicht van de wagen gedaan en Steve is nu op weg naar de boot voor de overzet naar Marokko.  Enig nadeel van het slechte resultaat vandaag is dat Steve pas laat kan starten aan de proef (is volgens klassement dag ervoor).  Technisch gezien gaat alles perfect en dat stemt Steve wel gelukkig.  De wegen waren vandaag te glad en gevaarlijk om veel risico's te nemen. 

Op naar Afrika !!!




Rit 1 Lissabon Portimao - 06-01-2007

Verbinding: 115 km | Proef: 120 km | Verbinding: 260 km
Totaal: 495 km

Nu al zand

De eerste ETAPPE en meteen al de eerste verrassing. Nog op Europese bodem en toch zien we al zand, zelfs zonder het strand op te gaan. De start van de proef belooft al enkele niet al te ernstige ongelukjes. Een voorproefje van wat in Afrika te wachten staat. De technische rijders kunnen al enkele seconden pakken op het bochtig deel door de naald- en kurkbomen. Om voor de eerste scratch te gaan zal er op de millimeter gereden moeten worden.

Steve en Patrick hebben vandaag al direct een schitterend resultaat neergezet : 99ste plaats !!!  Dit is zomaar eventjes 50 plaatsen beter dan vorig jaar.  Steve zonet aan telefoon gehad, was al bijna en Portimao en was supper blij met resultaat. 

Minder goed nieuws van andere Belgen : Soetaert met de Audi TT stond volgens Steve al stil na 10 km met motorproblemen.  Wauters en Vanierschot die top 20 plaats ambieerden staan op plaats 111 en 112 en nog 8 minuten na Steve.  Vanierschot zou Wauters uit de special gesleept hebben en volgens Steve waren ze net als vorig jaar terug aan het sleutelen aan de steekassen.   De Rooy/Colenbunders zijn met hun DAF op 2u binnen gekomen met problemen aan de tussenbak, Beckx op 2.15.




De Belgen in de Dakar - 05-01-2007

Berghesracing geniet onder de Portugese zon van de laatste rust. 

De nieuws items over het vertrek en keuring vind je rechts in beeld en kun je nog steeds nalezen. 

Tijd voor ons om ons voor te bereiden op de start.  Hier alvast het lijstje met Belgen die deelnemen.  Via de officiële site www.dakar.com kan je vanaf morgen de resultaten volgen.

DAKAR 2007 - DE BELGEN

MOTO

66
Pascal Browet
Yamaha
121
Koen Verburgh
Honda
122
Eric Palante
Honda
123
Jozef Augustyns
KTM
144
Mark Verriest
Suzuki
165
René Backx
KTM
181
Alain Thirifays
KTM

AUTO

314
(Monterde)-Lurquin
BMW
318
Henrard-Becue
VW
327
Loix-(Vaanholt)
Honda
329
(Holowczyc)-Fortin
Nissan
359
(Traglio)-Bartholomé
Nissan
360
Feryn-Van den Broeck
Toyota
379
Loomans-Smets
Bowler
381
Wauters-Dejonghe
Toyota
382
Vanierschot-Verheyden
Toyota
405
(Jerie)-Bruynkens
Proto
444
Zoetaert-Claeys
Buggy
454
Leplat-Ferrand
Bowler
479
Vandenberghe-Hillewaere
Toyota
TRUCK
501
(Stacey)-Gotlib-(Der Kinderen)
MAN
502
(De Rooy)-Colebunders-(Smulders)
GINAF
509
(De Rooy)-Colsoul-(Slaats)
GINAF
511
(Bekx-Willems)-Maessen
DAF
520
Bezemer-Cnudde-Rycquart
MAN
528
Duisters-Geusens-(El Bouzidi)
GINAF
537
Hoebeke-Goormans
Renault
543
Verbist-(Palmer-Libois)
MAN
549
Monseu-Monseu-Kedzierski
Mercedes
555
De Leeuw-Vandekerkhove-Renard
MAN
576
Essers-Driesmans-De Pauw
MAN





Technische keuring Lissabon - 04-01-2007

Steve en zijn equipe zijn goed aangekomen in Lissabon.  De mobilhomes zijn opgehaald en woensdag om 12 u zijn Steve en Patrick vertrokken richting technische keuring. 

De keuring bleek nog erger dan andere jaren.  Op de kleinste details werden opmerkingen gemaakt zodat hier en daar nog wat veranderd moest worden.   Zowat alles wordt verzegeld, volgens Steve is zelfs de onderbroek van Patrick verzegeld geweest.   Pas om 20.30 u hebben ze succesvol de keuring verlaten.

Steve heeft mij beloofd om vandaag donderdag een internet café op te zoeken en de nodige foto's online te zetten en nog een laatste verslagje te brengen. 

Het team blijkt nog steeds in de oudejaarsavond sfeer te zijn blijven hangen, getuige daarvan de fles wijn rechts onder in beeld.  Foto genomen bij de technische controle door www.rallymaniacs.be.   Ik verwijs u trouwens met plezier verder naar deze site voor het meest up-to-date nieuws over de overige benelux deelnemers.




Berghesracing op weg naar Lissabon - 01-01-2007

De laatste dag van het jaar is een drukke dag geworden voor Steve.  Hij moest niet alleen in de potten roeren om de gasten van zijn propvol hotel-restaurant www.hotelterduinen.be een succulent menu voor te schotelen, ook de laatste spullen moesten nog in de Toyota geladen worden. 

Op het laatste moment kwam Kris nog met een heuse Bremer Expresso machine www.bremer.be aangezet die ook richting Dakar vertrekt.  Zo zal het hele team iedere morgen goedgemutst kunnen opstaan en de dag aanvatten met een lekkere koffie in de hand. 

Zondagmorgen om 7u wanneer sommigen onder u misschien nog aan het feesten waren is Steve moederziel alleen vertrokken richting Lissabon.  Kris en Patrick maken het zich gemakkelijk en volgen met het vliegtuig. 

Om 15.48u heb ik Steve aan de telefoon gehad, hij zat nog een 100 km voor Bordeaux.  De Toyota zit propvol materiaal, zelfs de passagierszetel is ingenomen.  Om het met Steve zijn woorden te zeggen : 'Als er hier een mooi blondje staat te liften kan ik haar zelfs niet meenemen'.

Om 21.37u nog een bericht per SMS ontvangen : 'De groeten vanuit Biarits, net een tournedotje gegeten met zeezicht.  Alles oke, auto loopt super, morgen tot in Lissabon ! Sleep well'

Steve heeft mij beloofd om zo spoedig mogelijk nog wat foto's door te sturen en ons op de hoogte te houden van zijn avonturen.

Update 2/1/2007 13:37 SMS Steve : 'Terwijl copiloot Patrick en Kris in de lucht hangen rijdt Steve onder een stralend zonnetje en met prachtige carnavalmuziek van disco Bart Degraaf Portugal binnen waar in Lissabon de 29ste Dakar Rally zaterdag van start gaat !'

 




Woestijnfuif 4 was grandioos succes ! - 27-11-2006

FOTO'S ONLINE !!! Klik hier

De woestijnfuif was dit jaar een voltreffer van formaat.  De tent zat afgeladen vol met zowat 550 dolenthousiaste Dakar fanaten.   Na de heerlijke Pisa aperitief, vergezeld van de nodige hapjes natuurlijk was iedereen opgewarmd voor een spetterende avond. 

Onze presentator van dienst Feeeeeeeliiiiiiiiiceeeeeee legde onze Dakar gangers nog een paar prangende vragen voor en warmde de zaal alvast op voor wat nog komen moest. 

DJ Bart Degraaf slaagde erin iedereen van jong tot op oud op de tafels te krijgen nog voor we met het eten gestart waren.  Steve had mijn zijn hele equipe voor een schitterend buffet gezorgd, natuurlijk vergezeld van een lekkere fles wijn. 

In het schitterende decor van de unieke zwarte tent kon dit feest niet anders dan een overtreffing worden van de vorige edities.  Alleen jammer dat een aantal buurtbewoners wat minder sympathie hadden voor het initiatief en zo nodig de politie op ons af moesten sturen.  Ze waren beter zelf één komen drinken... 

De drank is rijkelijk gevloeid en dat zullen velen wellicht maar al te goed gevoeld hebben op zaterdagmorgen (of middag...).   Alleen al voor die spetterende Woestijnfuiven moet Berghesracing ieder jaar present zijn in de Dakar !

We hebben een schitterend collectie foto's (ook van in de late uurtjes) Photo Library terecht zijn gekomen.  Zeker kijken !

 




Route 2007 - 16-11-2006

Deze morgen hebben de organisatoren van de 29ste editie van de rallye Euromilhoes Lisboa-Dakar de details van het traject onthuld. De ralley zal plaatsvinden  tussen 6 en 21 januari 2007.  

De deelnemers vertrekken, zoals vorig jaar, vanuit de Portugese

hoofdstad Lisboa voor een totale af te leggen afstand 

 van 8696  km, waarvan 5010 km gechronometreerde

sectoren, verdeeld over 14 etappes.

 

De krachtproef voor de piloten start reeds gedurende

de 2 specials in Portugal.

 

Daaropvolgend steken ze per boot de Middelandse Zee

over om vervolgens Marokko, Mauretanië,

Mali en Senegal te doorkruisen.

 

Het eindklassement wordt beslist na afloop van de etappe

Tambacounda-Dakar op zaterdag 20 januari.

 

De volgende dag zullen de aangekomen piloten

deelnemen aan de Premier Grand Prix du Lac Rose,

een spectaculaire wedstrijd georganiseerd op een

gesloten omloop op het strand met na afloop de

traditionele podiumceremonie.

Hier alvast de overzichtkaart van de diverse ritten, binnenkort kun je via Race reports de ritten in detail gaan bekijken met korte beschrijven van wat het team te wachten staat.

Meer info op www.dakar.com en www.rallymaniacs.nl

 




Uitnodiging Woestijnfuif 4 - 01-10-2006

De monsterrally Parijs-Dakar 2007 start voor de 4de maal voor Steve, Patrick en Kris op het strand te Knokke-Heist.



We nodigen jullie allen uit op onze “Woestijnfuif 4”. Deze gaat door in een “echte Dakar” stijl, wij finishen aan het strand in Senegal maar wij starten met jullie allen samen op het evenementenstrand tussen Heist & Duinbergen (net tussen Slagerij Roger en Hotel Ter Duinen) op vrijdag 24 November vanaf 19h30. Breng veel vrienden en familie mee want het wordt een origineel en onvergetelijk feest.

Voor meer info, kun je de uitnodiging downloaden.




Toegelaten!! - 12-09-2006

Dinsdag 12 september rond de klok van 15h kregen een telefoontje vanuit het hoofdbureau van TSO te parijs.
Dat wij toch worden TOEGELATEN om de wedstrijd Parijs- Lisboa - Dakar te rijden.
En dit als enige echte amateurs.
Met nog een kleine 3 maanden voor de boeg gaan we alles geven om DAKAR terug uit te kunnen rijden .
ALL SYSTEMS GO !!!!!!!!!!!!!
Volg onze site regelmatig zo kunnen we jullie op de hoogte houden van alle nieuwe ontwikkelingen.



Not accepted - 17-07-2006

Verdikke verdikke verdikke, wat ging er verkeerd????

De FIA gaf aan ons klein Belgenland maar 5 startplaatsen bij de wagens voor DAKAR 2007!!
Er waren 6 Belgen die wilden meerijden, dus ééntje teveel ! In totaal werden er 65 wagens geweigerd.
Helaas kreeg Berghe’ Racing het nieuws : “WE ARE SORRY TO INFORM YOU THAT YOUR ENTRY REQUEST FOR THE EUROMILHOES DAKAR 2007 HAS NOT BEEN ACCEPTED !!!!!!!”

En daar staan we dan met al zo’n 4 maanden drukke voorbereidingen achter de rug, terug reeds vele eurootjes armer en een desolutie rijker. Maar de weg naar Dakar is nog ver weg, dus trommelde ik onmiddellijk mijn co-piloot op en onze vriend Roland Hoebeke om een snelle pitsstop te gaan maken in Parijs met de vraag : “Wat hebben we verkeerd gedaan ?”. Daar kregen we gelukkig Nelly te zien die ons de uitleg verschafte en ons beloofde ons dossier nog eens te bekijken……………..
Dus momenteel geen WOESTIJNFUIF 4 !!
Wij proberen er alles aan om er bij te zijn en houden jullie supporters en vrienden zeker op de hoogte!!!

Het getroffen team :

Vandenberghe, Hillewaere, Hillewaert, Espeel

Sportieve groetjes
STEVE




HISTORY OVERVIEW

  • Parijs - Dakar 2003
  • Parijs - Dakar 2004
  • Parijs - Dakar 2005
  • Parijs - Dakar 2006
  • Parijs - Dakar 2007

  • SPONSORS

    Originele geschenken
    Developed by DigitalMind
    Vandenberghe Steve, Duinenstraat 9, 8301 Heist aan Zee, Belgium
    info@hotelterduinen.be - T 00.32.475.345163